Огляд діяльності МінТОТ (грудень 2016 – лютий 2017)

фото-міністерство-тимчасово-окупованих-територій

Волоський Гліб, Георгій Бушуєв, Кадельник Артур

Яким чином функціонує Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та вимушено переміщених осіб України? Моніторинг діяльності установи за зимні місяці 2016-2017 рр.

Огляд діяльності МТОТ за грудень 2016

Значна частина діяльності МТОТ у грудні припала на закордонні відрядження. Так, з 30 листопада по 2 грудня 2016 року Міністр з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Вадим Черниш та заступник Міністра Сергій Злакоман брали участь у Міжнародній нараді національних комітетів (комісій) з міжнародного гуманітарного права в м. Женева.

В рамках цієї зустрічі було обговорено норми зі збереження та захисту культурних цінностей під час збройних конфліктів, посилення захисту медичних служб під час збройних конфліктів та інших надзвичайних ситуацій, міграції та переміщення всередині країни у зв’язку зі збройним конфліктом.

Згодом Міністр з питань тимчасово окупованих територій на вимушено переміщених осіб відвідав  з робочим візитом Ізраїль. Поїздка здійснилася в рамках проекту Ради Європи «Посилення захисту прав людини внутрішньо переміщених осіб в Україні». Представники міністерства відвідали профільні установи Ізраїлю з питань міграції, Міністерство охорони здоров’я Ізраїлю та службу боротьби з наркотиками.

Тим часом, перший заступник міністра з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Юсуф Куркчі взяв участь у громадських слуханнях з обговорення першочергових завдань розбудови системи забезпечення прав і захисту дітей в Україні на тему «Діти, які потребують особливого захисту держави: ключові аспекти реформування державної політики».

Серед діяльності МТОТ у груді є й більш конкретні речі. Наприклад, Міністерство та Всесвітня продовольча програма ООН домовилися про співпрацю щодо надання допомоги населенню в постраждалих від конфлікту регіонах

Програма «Допомога верствам населення, не забезпеченим харчуванням, та іншим верствам населення, які постраждали від конфлікту та втрати засобів до існування на сході України» розрахована на 2017 рік і передбачає надання допомоги 220 тис. особам. Для цього планується залучити 35,7 млн. дол. США.

Міністерство також розпочало співпрацю з гуманітарною організацією HelpAge. Сторони домовилися спільно надаватимуть допомогу людям похилого віку у зоні конфлікту. Найближчим часом планується підготувати план співпраці між МТОТ та HelpAge в Україні на базі Державної цільової програми «Відновлення та розбудова миру у східних регіонах України». Крім того, представник HelpAge буде залучений до роботи тематичної підгрупи Міжвідомчої робочої групи з напрацювання змін до законодавства, спрямованих на захист прав внутрішньо переміщених осіб (ВПО).

Таким чином, значна частина грудня пройшла для керівництва МТОТ у закордонних відрядженнях, які здебільшого були присвячені вивченню досвіду наших іноземних партнерів. Разом з тим, Міністерству вдалося досягнути домовленостей з новими партнерам, залучивши їх до вирішення гуманітарних проблем на сході України.

Огляд діяльності МТОТ за січень 2017

У січні МТОТ продовжувало розбудову своїх інституційних спроможностей. Так, 3 січня 2017 року було оголошено результати конкурсу на заміщення вакантних посад в Міністерстві. Загалом було обрано 11 кандидатів на заміщення посад в 6 підрозділах цієї структури, ще 12 посад залишилися вакантними.

Відбувалась також вивчення європейського досвіду щодо захисту прав внутрішньо переміщених осіб. Для цього представники Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб відвідали м. Страсбург, де українська делегація взяла участь у ознайомчому візиті Проекту Ради Європи «Посилення захисту прав людини внутрішнього переміщених осіб в Україні».

Важливим моментом також стало задіяння механізму оплати боргу за водопостачання населення України, що проживає в окремих районах Луганської області. За цим механізмом, комунальне підприємство «Попаснянський водоканал» отримало 10,5 млн. грн. за водопостачання на непідконтрольні території Луганської області.

Однак головною подією січня стало затвердження урядом плану дій щодо реінтеграції окремих територій Донецької та Луганської областей, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження

До переліку відповідних рекомендацій ВР в якості доручень Уряду, зокрема, входили такі:

  • Розробити та затвердити державну програму, що включатиме положення щодо:
  • самозабезпечення та самозайнятості осіб, які проживають на території Донецької та Луганської областей;
  • профілактики, діагностики та лікування інфекційних захворювань, зокрема вірусних гепатитів, хвороб, що передаються статевим шляхом, ВІЛ/СНІД, у районі проведення антитерористичної операції;
  • стратегії державної інформаційної політики щодо громадян, які перебувають на тимчасово окупованій території України та на тимчасово неконтрольованій українською владою території в районі проведення антитерористичної операції;
  • підтримки та національно-патріотичного виховання дітей і молоді, які проживають на тимчасово окупованій території України та на тимчасово неконтрольованій українською владою території в районі проведення антитерористичної операції;
  • освітньо-гуманітарної політики щодо тимчасово окупованої території та тимчасово неконтрольованої українською владою території в районі проведення антитерористичної операції.
  • Забезпечити створення умов та фінансову підтримку подальшого запровадження дистанційної освіти для дітей, які проживають на контрольованій території в районі проведення антитерористичної операції та на тимчасово неконтрольованій українською владою території;
  • забезпечити спрощення процедури отримання паспорта дітям, які проживають на тимчасово неконтрольованій українською владою території, скорочення строку оформлення та видачі такого документа тощо.

Тож, згідно цього плану міністерства та інші центральні органи виконавчої влади мають забезпечити виконання комплексу заходів щодо протидії фінансуванню тероризму та недопущення дій, спрямованих на зміну кордонів чи територіальної цілісності України; запобігати та не допускати будь-яких дій, спрямованих на легітимізацію незаконних збройних формувань чи терористичних організацій, що перебувають на території окремих районів Донецької та Луганської областей, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, або дій, які можуть бути розцінені як пряме або непряме налагодження контактів з представниками таких незаконних збройних формувань чи терористичних організацій.

Не можна не згадати й деякі негативні факти стосовно діяльності МТОТ. Найбільш яскравим з них є заява Голови Донецької обласної ВЦА Павла Жебрівського в ефірі каналу «112 Україна». «На жаль, за весь час існування цього міністерства я з міністром жодного разу не спілкувався. Міністр не робив спроб зустрітися, хоча тричі був на території Донецької області», – йдеться в заяві.

У відповідь на це заступник міністра Георгій Тука в ефірі того ж каналу стверджував, що Черниш жодного разу не зустрівся з Жебрівським через відсутність гострої необхідності таких зустрічей. Однак цей факт виглядає досить дивним, особливо враховуючи те, що однією з основних функцій МТОТ як раз є координація діяльності різних органів виконавчої влади, в тому числі й Донецької ВЦА. Більше того, з заяви Жебрівського цілком очевидно, що він хотів би зустрітися з міністром та має що ж ним обговорити. Це в свою чергу ставить досить нагальне питання: наскільки МТОТ виконує свою координаційну функцію?

Не кращою сторінкою у січневій діяльності МТОТ стала бійка на установчих зборах з формування складу Громадської ради при Міністерстві. І якщо за саму бійку звинуватити владу досить складно, то відсутність будь-яких дій з формування Громадської ради навіть два місяці потому дуже кидається в очі.

Огляд діяльності МТОТ за лютий

Лютий розпочався для МТОТ з надзвичайно критичного питання – захисту Авдіївки від гуманітарної катастрофи. Нагадаємо, що 30 січня о 23:00 внаслідок обстрілів поблизу міста були пошкоджені повітряні лінії електропередач, через що було припинено тепло- та водопостачання населеного пункту. Це призвело до відключення Авдіївського коксохімічного заводу та Донецької фільтрувальної станції. У місті був введений надзвичайний стан.

Наступного дня – 31 січня – через обстріли міста розпочати ремонтні роботи не вдалося. Однак вже 1 лютого за результатами узгодженої роботи Обласного координаційного центру в м. Авдіївка, Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, ДСНС, ОБСЄ та міжнародних організацій була здійснена спроба розпочати аварійно-відновлювальні роботи. Втім, вони не були завершені через поновлення обстрілів.

2 лютого роботи знову не розпочалися через недотримання режиму тиші, але варто зауважити, що на цей час функціонування системи опалення міста та водопостачання були відновлені. Електропостачання вдалося відновити лише 6 лютого. В той же день були проведені пусконалагоджувальні роботи для подачі води з Донецької фільтрувальної станції, яка вже наступного дня, 7 лютого, розпочала діяльність.

Зважаючи на перетин функцій та повноважень МТОТ з багатьма іншими урядовими структурами, що відповідальні за стан справ на підконтрольних територіях Донецької та Луганської областей, вклад власне цього Міністерства у відновлення критичної інфраструктури Авдіївки оцінити досить непросто.

Більш однозначно виглядає діяльність Міністерства яка що пов’язана з  реагуванням на гуманітарні потреби населення та співпрацею з міжнародними гуманітарними організаціями. Так, на звернення МТОТ до Державної служби України з надзвичайних ситуацій, у Авдіївку було доставлено 4 генератори енергозабезпечення потужністю 200 кВт, два з яких були встановлені на насосну станцію та міську лікарню, та 10 генераторів потужністю 110 кВт.

Також МТОТ була досягнута домовленість з делегацією Міжнародного Комітету Червоного Хреста в Україні щодо щоденного забезпечення добової норми палива для роботи генераторів в Авдіївці до врегулювання ситуації.

За сприяння Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України в Авдіївці розпочали роботу пункт психо-соціальної підтримки, а агентство ООН у справах біженців та Благодійний фонд CARITAS Ukraine забезпечили присутність психологів.

Діяльність МТОТ сприяла й роздачі 1000 харчових наборів від благодійного фонду CARITAS Ukraine. Окрім цього, МТОТ та ADRA Ukraine домовились про поставки 7160 продуктових наборів зі складу в Дніпрі (близько 95 тон). За допомоги й координації Міністерства був доставлений й ряд інших гуманітарно важливих товарів, включаючи предмети першої необхідності, будівничі матеріали та теплі речі. Таким чином, одну зі своїх основних функцій з координації гуманітарної допомоги та співпраці з міжнародними організаціями під час найбільш критичних для Авдіївки днів МТОТ успішно виконав.

Стосовно іншої діяльності Міністерства впродовж лютого варто згадати про ряд зустрічей, у яких воно брало участь. 23 лютого у МТОТ відбулась нарада за участю фахівців Управління з питань східних регіонів Міністерства, представників дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ в Україні, Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні, місії Міжнародного Червоного Хреста в Україні, Швейцарського бюро співробітництва в Україні та керівництва комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу». Основною темою наради стало обговорення проблем водопостачання в Донецьку область.

Разом з тим, МТОТ, у обличчі заступника міністра з питань тимчасово окупованих територій Георгія Туки, взяло участь у засіданні ради ректорів ВНЗ, які тимчасово переміщені із зони АТО. Як зазначає Міністерство: «ми робимо величезну роботу, щоб боротись за тих дітей, які волею долі опинились в якості заручників на неконтрольованих територіях. За кожну дитину, не має значення якого віку, яку нам вдається вирвати з інформаційного пропагандистського оточення, варто вклонитися людям, яким вдається це робити».

Не можна не згадати й про зустріч Міністра з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Вадима Черниша та Надзвичайного і Повноважного Посла Литовської Республіки в Україні Марюса Януконіса. Під час зустрічі йшлося про деякі особливості внутрішньополітичної ситуації в Україні, про політику України щодо непідконтрольних територій та допомогу людям, які постраждали внаслідок конфлікту. Посол Литовської Республіки повідомив, що Уряд Литви готовий надати фінансову підтримку для задоволення термінових гуманітарних потреб міста Авдіївка, яке зазнає постійних обстрілів.

Окремо варто відзначити презентацію Плану заходів, спрямованих на реалізацію деяких засад державної внутрішньої політики щодо тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, що відбулась в Міністерстві 21 лютого. Сам план досі знаходиться на доопрацюванні й був, власне, представлений лише громадським організаціям та експертам, які тепер мають змогу вносити пропозиції щодо його покращення до 10 березня 2017 року. Після цього документ буде направлений на погодження до відповідних органів виконавчої влади.

Не можна не відзначити й публічну діяльність МТОТ. Перш за все, 24 лютого Міністерством був опублікований інфографік, який висвітлює участь МТОТ у залученні міжнародної допомоги. В той же день Міністерство виклало на свій сайт ще один інфографік, який на цей раз присвячений результатам його діяльності за 2016 рік. Окремо варто згадати роз’яснення щодо Резолюції ПАРЄ від 12 жовтня 2016 року, які пояснюють сутність поняття «ефективний контроль», що було використано ПАРЄ для характеристики ситуації на сході України.

На останок, у лютому продовжувалась розбудова інституційних спроможностей МТОТ, про що свідчить оголошення результатів конкурсу на зайняття вакантних посад категорії «В» й, разом з тим, оголошення нового конкурсу на вакантні місця в Міністерстві.